Ανάπτυξη Νοητικών Ικανοτήτων

Τι κάνουμε

Το Ελληνικό Κέντρο Μνημοτεχνικής ασχολείται επαγγελματικά και συστηματικά με την ανάπτυξη και διάδοση της αρχαίας Ελληνικής τέχνης της μνημοτεχνικής σε συνδυασμό με την Ανάπτυξη των Νοητικών Ικανοτήτων του ανθρώπου, βασιζόμενοι στις ανακαλύψεις των σύγχρονων επιστημών (νευροψυχολογία, νευροπλαστική, συμπεριφορισμό, μοντέλα μάθησης, συντελεστική και κλασική μέθοδο, επιγεννετική κ.λ.π.). Συνεργαζόμαστε με κορυφαία ιδρύματα και διακεκριμένους επιστήμονες του χώρου από Ελλάδα και εξωτερικό.

Θέλουμε να αναδείξουμε εκείνες τις τεχνικές και πρακτικές που βοήθησαν τους αρχαίους Έλληνες να αναπτύξουν ανεπανάληπτες νοητικές ικανότητες, που με τη σειρά τους οδήγησαν σε έναν αξεπέραστο πολιτισμό και μια πρωτόγνωρη ανάπτυξη στο σύνολο των επιστημών. Η ανθρώπινη διάνοια, ο νους, αποδεδειγμένα έχει απεριόριστες δυνατότητες. Αυτό που λείπει είναι η συστηματική χρησιμοποίηση των κατάλληλων μεθόδων και τεχνικών για την ενεργοποίησή τους, την ανάπτυξή τους και την εφαρμογή τους στην καθημερινότητα (στο σχολείο, στη δουλειά, σε οτιδήποτε προσπαθούμε να διακριθούμε). Ευτυχώς οι επιστήμονες τα τελευταία χρόνια μέσω των δυνατοτήτων της τεχνολογίας και της συσσωρευμένης γνώσης ξεψαχνίζουν τα μυστικά του ανθρώπινου νου. Τα τελευταία λίγα χρόνια οι γνώσεις μας γύρω από την υγεία και τη λειτουργία του εγκεφάλου μας πολλαπλασιάστηκαν δραματικά.

athina

Η πολύτροπος θεά των γραμμάτων, των τεχνών, των επιστημών και της σοφίας Αθηνά

Όλα αυτά μας δίνουν τη δυνατότητα να εστιάσουμε σε πρακτικές που οδηγούν με βεβαιότητα στην ανάπτυξη εκπληκτικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων που αποτελούν πανίσχυρα και αποτελεσματικά εργαλεία στη ζωή μας. Ο σύγχρονος άνθρωπος για να πετύχει απαιτείται να είναι υπεραθλητής μάθησης. Καλείται να αντιλαμβάνεται γρήγορα, να θυμάται και να εφαρμόζει με ακρίβεια πολλά και πολύπλοκα πράγματα, να απορροφά συνεχώς νέα δεδομένα σε ένα τάχιστα μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Χωρίς αυτοπεποίθηση, που απορρέει από τη πίστη στις μαθησιακές του ικανότητες και χωρίς τα κατάλληλα εργαλεία σύντομα χάνει την επαφή με την εξέλιξη. Θεωρείται εκτός εποχής, ξεπερασμένος, μη χρήσιμος και περιττός.

Το Ελληνικό Κέντρο Μνημοτεχνικής έρχεται να καλύψει αυτό το κενό και αυτή την ανάγκη. Οι συνήθεις εκπαιδευτικές πρακτικές σίγουρα έχουν προσφέρει σημαντικό έργο. Παρόλα αυτά είναι δύσκαμπτες, βραδύνουσαες και σε πολλά σημεία δεν λαμβάνουν υπόψη τους, ούτε ενσωματώνουν τις νέες επιστημονικές ανακαλύψεις και εξελίξεις. Οι ανάγκες του σημερινού μαθητή είναι πολλές και πολύπλοκες και δεν καλύπτονται με ευκολία. Απαιτούνται σύγχρονες μέθοδοι και τεχνικές, ολιστική προσέγγιση και υποστήριξη. Όλα παίζουν το ρόλο τους και όλα πρέπει να ελέγχονται και να ρυθμίζονται ώστε να μεγιστοποιείται η απόδοση του. Ο τρόπος μελέτης, ο ύπνος, η διατροφή, η συχνότητα και ο τρόπος των επαναλήψεων, το περιβάλλον μελέτης και η ψυχολογία του μαθητή, η συναισθηματική του νοημοσύνη, είναι μόνο λίγοι από τους κρίσιμους παράγοντες που πρέπει να προσέχουμε.

mnimotexniki 05

Στόχος του Ελληνικού Κέντρου Μνημοτεχνικής και Ανάπτυξης Νοητικών Ικανοτήτων είναι να προσφέρει στους μαθητές της πατρίδας μας, ανεξαρτήτου ηλικίας και αντικειμένου, ένα σύγχρονο, δοκιμασμένο και αποτελεσματικό τρόπο μάθησης. Ένα τρόπο που θα κάνει τη δουλειά τους (τη μάθηση) ευκολότερη, γρηγορότερη, καλύτερη και πιο ευχάριστη. Έναν τρόπο που θα τους βοηθήσει σημαντικά στους επαγγελματικούς και προσωπικούς στόχους τους.

Advanced Learning Skills

Πληροφορίες για προγράμματα, σεμινάρια και συνεργασίες στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Ποιοι είμαστε

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Άρθρα

Η αναπνοή είναι το «τηλεχειριστήριο» του εγκεφάλου

Όλοι έχουμε ακούσει αυτή την απλή φράση, όταν πανικοβαλλόμαστε «Πάρε μια βαθιά ανάσα». Αλλά η επιστήμη τώρα δίνει και σε αυτό τα φώτα της κι εμείς πρέπει να ανανεώσουμε αυτή τη φράση, προσθέτοντας «Πάρε μια βαθιά ανάσα, ώστε να έχεις μεγαλύτερη συναισθηματική επίγνωση, αλλά μόνο αν εισπνεύσεις από τη μύτη και όχι από το στόμα-καλή τύχη».

Αν και μπορεί να σας φανεί λίγο μεγάλη αυτή η φράση, η δύναμη της ενεργητικής αναπνοής, δηλαδή η συνειδητή εισπνοή και εκπνοή για να ελέγχουμε τον ρυθμό αναπνοής μας, ήταν ήδη διαδεδομένη από τα αρχαία χρόνια. Ακόμα και σήμερα, σε ασκήσεις τακτικής από τους στρατιώτες ή σε εξαιρετικά ψυχρό κλίμα, γνωρίζουμε ότι η αργή, βαθιά αναπνοή μπορεί να χαλαρώσει το νευρικό σύστημα, μειώνοντας τον καρδιακό παλμό και ενεργοποιώντας το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα. Με αυτό τον τρόπο, το σώμα μας ηρεμεί και ο νους γαληνεύει. Πρόσφατα ωστόσο, μια νέα έρευνα έδειξε ότι υπάρχει μια άμεση σύνδεση ανάμεσα στη ρινική αναπνοή και στις γνωστικές μας λειτουργίες.
Πώς η ρινική αναπνοή επηρεάζει τον εγκέφαλο

Οι επιστήμονες της κλινικής Northwestern Medicine ενδιαφέρονταν να κατανοήσουν πώς η αναπνοή επηρεάζει τις εγκεφαλικές περιοχές που είναι υπεύθυνες για τη μνήμη και τις συναισθηματικές διεργασίες. Μέσω μια σειράς πειραμάτων, ανακάλυψαν ότι η ρινική αναπνοή παίζει έναν καθοριστικό ρόλο στην πυροδότηση των εγκεφαλικών ηλεκτρικών σημάτων στον οσφρητικό φλοιό -τις εγκεφαλικές δηλαδή περιοχές που λαμβάνουν άμεσα ερεθίσματα από τη μύτη μας- ο οποίος με τη σειρά του ενεργοποιεί την αμυγδαλή (που επεξεργάζεται συναισθήματα) και τον ιππόκαμπο (που είναι υπεύθυνος τόσο για τη μνήμη, όσο και για τα συναισθήματα).

Γνωρίζουμε ότι το οσφρητικό σύστημα συνδέεται στενά με τις δομές του μεταιχμιακού συστήματος που επηρεάζουν το συναίσθημα, τη μνήμη και τη συμπεριφορά, εξηγώντας έτσι και το γιατί κάποιες φορές μια συγκεκριμένη μυρωδιά ή άρωμα μπορεί να ανασύρει έντονες αναμνήσεις. Αυτή όμως η έρευνα υποδεικνύει ότι η αναπνοή από μόνη της, ακόμα και χωρίς την παρουσία κάποιας μυρωδιάς, μπορεί να επηρεάσει τη μνήμη και τα συναισθήματά μας.

Αρχικά, οι επιστήμονες εξέτασαν τα εγκεφαλικά ηλεκτρικά σήματα 7 επιληπτικών ασθενών με ηλεκτρόδια και βρήκαν ότι ο συνεχόμενος ρυθμός της φυσικής, αυθόρμητης αναπνοής συγχρονίζεται με τον αργό ηλεκτρικό ρυθμό στις περιοχές του οσφρητικού φλοιού. Ύστερα, παρατήρησαν πως κατά τη διάρκεια της ρινικής εισπνοής, οι ταχείς ηλεκτρικοί ρυθμοί στην αμυγδαλής και του ιππόκαμπου δυνάμωναν.

Ένας τρόπος για να το καταλάβουμε αυτό είναι να αντιληφθούμε το σύστημα σαν μια ορχήστρα: η ρινική μας αναπνοή είναι ο μαέστρος, ο οποίος ρυθμίζει το ρυθμό για την αργή λειτουργία των οσφρητικών περιοχών του εγκεφάλου, ενώ δίνει και σήμα για γρηγορότερο ρυθμό στις δομές που είναι υπεύθυνες για το συναίσθημα και τη μνήμη.
Η εισπνοή κωδικοποιεί τις αναμνήσεις και ρυθμίζει τα συναισθήματα

Για να κατανοήσουμε καλύτερα τις επιδράσεις της ρινικής αναπνοής στις εγκεφαλικές δομές, οι επιστήμονες διεξήγαγαν διαφορετικά πειράματα σε 60 υγιείς συμμετέχοντες, για να ελέγξουν τις επιδράσεις της ρινικής αναπνοής στη μνήμη και στη συναισθηματική συμπεριφορά. Οι ερευνητές παρουσίασαν στα υποκείμενα της μελέτης τρομαγμένα ή έκπληκτα πρόσωπα και εκείνα έπρεπε να πάρουν γρήγορες αποφάσεις όσον αφορά στις συναισθηματικές εκφράσεις των προσώπων που είδαν.

Φάνηκε ότι μπορούσαν να αναγνωρίσουν τα τρομαγμένα πρόσωπα (αλλά όχι τα έκπληκτα) γρηγορότερα, όταν τα πρόσωπα εμφανίζονταν ειδικά κατά τη διάρκεια της ρινικής εισπνοής. Αυτό δεν συνέβαινε κατά τη διάρκεια της εκπνοής, ούτε της αναπνοής από το στόμα. Οι επιστήμονες επίσης ερεύνησαν τη μνήμη (που σχετίζεται με τον ιππόκαμπο), όπου τα ίδια 60 υποκείμενα έπρεπε να βλέπουν εικόνες και ύστερα να τις ανακαλούν στη μνήμη τους. Κατέληξαν στο ότι η ανάκληση αυτών των εικόνων ήταν καλύτερη, όταν τους εμφανίζονταν και κωδικοποιούνταν κατά τη ρινική εισπνοή.

Αυτά τα ευρήματα αποκαλύπτουν ένα σύστημα, στο οποίο η εισπνοή μας λειτουργεί στον εγκέφαλό μας σαν τηλεχειριστήριο: εισπνέοντας μέσω της μύτης μας επιδρούμε άμεσα στα ηλεκτρικά σήματα των οσφρητικών περιοχών, τα οποία έμμεσα ρυθμίζουν τα ηλεκτρικά σήματα των κέντρων μνήμης και συναισθήματος. Με αυτό τον τρόπο, μπορούμε να ελέγξουμε και να βελτιστοποιήσουμε την εγκεφαλική λειτουργία μέσω της εισπνοής, για να αποκτήσουμε μια καλύτερη αναγνώριση και ρύθμιση του συναισθήματος, όπως επίσης και καλύτερη μνήμη.

Συνεπώς, μπορεί η ρινική εισπνοή να ελέγξει τα εγκεφαλικά σήματα και να οδηγήσει σε βελτιωμένη διεργασία της μνήμης και του συναισθήματος, αλλά τι συμβαίνει με την εκπνοή; Όπως προαναφέρθηκε, η αργή, σταθερή αναπνοή ενεργοποιεί την χαλαρωτική πλευρά του νευρικού συστήματος (το παρασυμπαθητικό) και επιβραδύνει τον καρδιακό παλμό, μειώνοντας συναισθήματα άγχους και στρες.

Επομένως, ενώ η εισπνοή μεταβάλλει τις γνωστικές μας ικανότητες, η αργή, βαθιά αναπνοή, είτε πρόκειται για εισπνοή, είτε για εκπνοή, ωφελεί το νευρικό μας σύστημα, όταν θέλουμε να ηρεμήσουμε. Για την ακρίβεια, η ενσυνείδητη αναπνοή δίνει έμφαση όχι μόνο στα πλεονεκτήματα της ήρεμης αναπνοής, αλλά επίσης και στη δύναμη του νου, μέσω της συγκέντρωσης και της επίγνωσης κάθε εκατοστού του σώματός μας.

Αν παρατηρήσουμε χωρίς επικριτική διάθεση, χωρίς να πιέζουμε τους εαυτούς μας να φτάσουν σε κάποια συγκεκριμένη κατάσταση, θα μπορέσουμε να δούμε το νου μας και να νιώσουμε το σώμα μας πιο καθαρά. Η αναπνοή μας αποδεικνύεται λοιπόν πολύτιμη και για τη ρύθμιση των συναισθημάτων αλλά και για την καθαρότητα της σκέψης.

Photo: Author/Depositphotos

Βίντεο

Προσφορές

Επικοινωνήστε μαζί μας

Τηλέφωνο

E-mail

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
  • Σημαντική διεθνής διάκριση & επίτευξη στόχου!

    Σημαντική διεθνής διάκριση & επίτευξη στόχου!

    Φέτος, είχα την ευκαιρία και την τιμή να εκπροσωπήσω τη χώρα μας σε διεθνείς αγώνες ρητορικής. Κάτι που θα γινόταν για πρώτη φορά, μιας και η χώρα μας, μέχρι το περασμένο καλοκαίρι, δεν είχε τη δυνατότητα να διαγωνίζεται σε διεθνείς αγώνες των Τ.Μ.Ιnternationals.

    Περισσότερα

  • Μεγάλη Επιτυχία

    Μεγάλη Επιτυχία

    Η μεγαλύτερή μου χαρά, ως SucceesMentor & Top Performance Trainer, είναι να βλέπω τους "μαθητές" μου , να βελτιώνονται και να φτάνουν ψηλότερα μέσα από την συνεργασία μας.

    Περισσότερα

  • International Coach Federation

    International Coach Federation

    O Γιάννης Αραχωβίτης με τον κ. Dave Wondra, PCC, USA,Chairman ICF Global Board



    e-genius.gr ...intelligent web software