Πως να Διαπρέψεις σε κάτι; Ποια τα Απαραίτητα Βήματα; Γιατί η Επιτυχία ΔΕΝ Καθορίζεται από το Ταλέντο;

Στο 95% των περιπτώσεων, το ταλέντο δεν καθορίζει ποιος θα γίνει ειδήμων σε κάποιον τομέα. Οπότε, τι χρειάζεται για να φτάσει κάποιος σε τόσο υψηλό επίπεδο ώστε να θεωρείται ειδικός/κορυφαίος σ' έναν τομέα; Ας συνοψίσουμε τις απαντήσεις της επιστημονικής έρευνας.

 Ο κανόνας των 10.000 ωρών μελετημένης άσκησης

Ο διάσημος Καναδός καθηγητής ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο της Φλόριντα, Άντερς Έρικσον, έχοντας κάνει μελέτες σε κορυφαίους μουσικούς, σκακιστές, καλλιτέχνες, αθλητές κ.λπ. κατέληξε ότι απαιτούνται τουλάχιστον 10.000 ώρες εξάσκησης σε ένα τομέα, για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 10 ετών, ώστε να γίνει κάποιος ειδικός/κορυφαίος.

Το 2008, ο Καναδός συγγραφέας Malcolm Gladwell  έγραψε το βιβλίο “Outliers

“. Θέμα του βιβλίου είναι οι λόγοι που οδηγούν έναν άνθρωπο στα υψηλότερα επίπεδα παγκόσμιας επιτυχίας. Όπως αναφέρει δεν υπάρχει άνθρωπος που να ανήκει στους κορυφαίους στον πλανήτη στο πεδίο του χωρίς να έχει δουλέψει πάνω από 10.000 ώρες. Η έρευνα του συμπεριλαμβάνει αρκετά παραδείγματα όπως τον Bill Gates που είχε περάσει χιλιάδες ώρες κλεισμένος στο δωμάτιό του δουλεύοντας στον υπολογιστή από μικρός και τους Beatles που από το 1960 ως το 1964 πραγματοποίησαν 1200 πολύωρες συναυλίες στη Γερμανία μαζεύοντας πάνω από 10 χιλιάδες ώρες πρακτικής. Κάτι που επιβεβαίωσε κι ο John Lennon για το πόσο τους βελτίωσε η συγκεκριμένη περίοδος.

Όμως δεν αρκεί η ποσότητα, χρειάζεται και ποιότητα. Απαιτούνται χιλιάδες ώρες άσκησης, αλλά θα πρέπει να είναι το σωστό είδος άσκησης. Δεν αρκεί απλώς να εξασκούμαστε. Χρειάζεται μελετημένο πρόγραμμα, έντονη προσπάθεια, και αμέτρητες ασκήσεις για τη βελτίωση των δεξιοτήτων. Όπως τονίζει ο Έρικσον, απαιτείται «σκόπιμη» εξάσκηση, δηλαδή όχι απλά η προσπάθεια να επαναλάβουμε όσα ξέρουμε αλλά η προσπάθεια να ξεπεράσουμε τον εαυτό μας. Άλλα στοιχεία που πρέπει να γνωρίζουμε:

Η εξάσκηση θα πρέπει να προσομοιάζει όσο γίνεται περισσότερο στην πραγματική πρόκληση. Θέλετε να γίνεται καλός μποξέρ; Το να γρονθοκοπείτε τον σάκο δεν αρκεί. Θα πρέπει να είστε στο ρινγκ και να αντιμετωπίζετε τους αντιπάλους σας, όπως σ' ένα πραγματικό αγώνα.

Εξάσκηση δεν σημαίνει απλώς επανάληψη. Πρέπει διαρκώς να ελέγχετε και να αξιολογείτε τις προσπάθειες σας, να αναλύετε τα λάθη σας, και να προσπαθείτε να βελτιωθείτε σε κάθε λεπτομέρεια της δεξιότητας.

Οι κορυφαίοι σε κάθε τομέα, είναι πιθανότερο να είναι εσωστρεφείς τύποι ανθρώπων. Γιατί; Θα πρέπει να είσαι μόνος για μεγάλα χρονικά διαστήματα, αν θέλεις να συγκεντρωθείς και να επικεντρωθείς στην εξάσκηση. Ακόμη και για τις ομαδικές δραστηριότητες, η ατομική εξάσκηση είναι πολύ σημαντική.

 Πολύ εξάσκηση. Είναι πιθανό ότι σε διάστημα 8 εβδομάδων μπορείτε να αποκτήστε ένα βασικό επίπεδο δεξιοτήτων, αλλά απαιτούνται περίπου 10 χρόνια εξάσκησης για να γίνει κάποιος ειδήμων σε κάποιο αντικείμενο. Η εξάσκηση αποδείχτηκε και ο σημαντικότερος παράγοντας για το πόσο πολύ προχώρησαν στη μουσική οι μαθητές μιας έρευνας.

Βρείτε το σωστό επίπεδο εξάσκησης. Όταν εξασκείστε, καλό είναι να έχετε 50-80% ποσοστό επιτυχίας στις προσπάθειες σας. Αν έχετε μικρότερο ποσοστό, τότε πιθανώς οι επιτυχημένες προσπάθειες σας είναι περισσότερο αποτέλεσμα τύχης. Αν έχετε μεγαλύτερο ποσοστό, αυτό σημαίνει ότι δεν πιέζετε αρκετά τον εαυτό σας και θα πρέπει να ανεβάσετε το επίπεδο δυσκολίας της άσκησης.

chart

 Τσαγανό

Σθένος. Επιμονή. Πως θα φτάσετε τις  10.000 ώρες εξάσκησης, εάν λιγοψυχήσετε και τα παρατήσετε; Οι ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι το τσαγανό είναι πιο κρίσιμος παράγοντας επιτυχίας σε σχέση με το IQ.

Επιπλέον σημαντική είναι και η δέσμευση σε μακροπρόθεσμους στόχους. Ακούγεται κλισέ, αλλά είναι ζωτικής σημασίας. Σε έρευνα που έγινε, η ομάδα ανθρώπων που αφοσιώνονταν στην επίτευξη μακροπρόθεσμων στόχων, ξεπέρασε κατά 400%  την ομάδα ανθρώπων που είχε βραχυπρόθεσμους στόχους.

chart01
Έμφαση στα αρνητικά

Το διαβάζουμε συχνά, και είναι αλήθεια. Η μεγάλη προσοχή στα αρνητικά σημεία, βοηθάει στο να μάθουμε από τα λάθη μας . Οι αρχάριοι επικεντρώνονται στα θετικά σχόλια, επειδή τους βοηθά να μείνουν προσηλωμένοι στον στόχο. Οι πιο προχωρημένοι εστιάζουν στα αρνητικά σημεία, επειδή τους ενδιαφέρει η πρόοδος. Η μεταστροφή και η έμφαση στα αρνητικά και τις αδυναμίες,  είναι σημάδι  νοοτροπίας ενός ειδήμονος.

Έμφαση στην βελτίωση

Κατά την εξάσκηση, πρέπει να επικεντρωνόμαστε και να ελέγχουμε αν βελτιωνόμαστε. Όχι αν πηγαίνουμε καλά. Θέτοντας  διαρκώς υψηλότερους στόχους, αυξάνουμε το ενδιαφέρον για τον στόχο και βοηθούμε στην αναπλήρωση της ενέργειας μας. Όταν η τελειομανία εστιάζει σε προσωπικούς στόχους είναι θετική  και βελτιώνει την απόδοση. Όταν  ο στόχος μας είναι  να εντυπωσιάσουμε τους άλλους, τότε  η τελειομανία λειτουργεί αρνητικά.

 Πηγές:

    http://www.amazon.com/gp/product/0345472322
    “Deliberate Practice Spells Success: Why Grittier Competitors Triumph at the National Spelling Bee” from Social Psychological and Personality Science
    “Learning from errors: The role of context, emotion, and personality” from Journal of Organizational Behavior
    “Tell Me What I Did Wrong: Experts Seek and Respond to Negative Feedback” from Journal of Consumer Research
    http://en.wikipedia.org/wiki/Practice_%28learning_method%29#Deliberate_practice
    http://www.amazon.com/gp/product/0307352145
    http://www.amazon.com/gp/product/034553025X
    http://www.amazon.com/gp/product/1591842948
    http://www.amazon.com/gp/product/055380684X

by Αντικλείδι , http://antikleidi.wordpress.com

Διαβάστε ακόμη:

Οι ψυχολογικές αντιδράσεις στα γεγονότα της καθημερινής ζωής

reactionΣτην ανάρτηση με θέμα …Ο νόμος της έλξης και της απώθησης ,και τα σενάρια του νου >>…είχα αναφέρει ότι ,     η ποιότητα των σκέψεων και των συναισθημάτων μας, έλκουν στη ζωή μας ανάλογης ποιότητας γεγονότα και πράγματα.

Οι σκέψεις μας και τα συναισθήματα μας καταλήγουν να ….γίνονται πράξεις ,και συνήθειες…και είναι τελικά, οι μηχανικές αντιδράσεις μας  μπροστά στις χιλιάδες εντυπώσεις της καθημερινής μας ζωής.

Περισσότερα

Τα 10 μυστικά μιας ευτυχισμένης ζωής

smileΈχω ερωτηθεί πολλές φορές από πολλούς φίλους και γνωστούς: Τι μπορώ να κάνω για να έχω μια ευτυχισμένη ζωή; Η αλήθεια είναι πως όλοι μας θέλουμε να απολαμβάνουμε μια ευτυχισμένη ζωή. Θέλουμε να περνάμε ποιοτικό χρόνο δίπλα σε αυτούς που αγαπάμε αλλά και να έχουμε περισσότερο ελεύθερο χρόνο για τους εαυτούς μας.

Συνήθως δεν το καταφέρνουμε αφού η έλλειψη οργάνωσης, η ταχύτητα της καθημερινότητας, η δύναμη της θέλησης που δεν μετουσιώνεται σε αλλαγή της ζωής μας αλλά και η προσκόλληση της σκέψης μας σε παρελθοντικές εποχές και όχι στο παρόν μας φράζουν το δρόμο προς την ευτυχία.

Περισσότερα

Ο ιός του φόβου

Ο ιός του φόβου

-Του Γιάννη Α. Αραχωβίτη

­­­­­­­­­Πράγματι το να κλείνεις τα μάτια στον πραγματικό κίνδυνο είναι σαν τη στρουθοκάμηλο που χώνει το κεφάλι της στην άμμο.

Κανείς λογικός δεν μπορεί να αμφισβητήσει την κρισιμότητα των ημερών που περνάει η χώρα μας και σχεδόν όλος ο πλανήτης.

Περισσότερα

  • Σημαντική διεθνής διάκριση & επίτευξη στόχου!

    Σημαντική διεθνής διάκριση & επίτευξη στόχου!

    Φέτος, είχα την ευκαιρία και την τιμή να εκπροσωπήσω τη χώρα μας σε διεθνείς αγώνες ρητορικής. Κάτι που θα γινόταν για πρώτη φορά, μιας και η χώρα μας, μέχρι το περασμένο καλοκαίρι, δεν είχε τη δυνατότητα να διαγωνίζεται σε διεθνείς αγώνες των Τ.Μ.Ιnternationals.

    Περισσότερα

  • Μεγάλη Επιτυχία

    Μεγάλη Επιτυχία

    Η μεγαλύτερή μου χαρά, ως SucceesMentor & Top Performance Trainer, είναι να βλέπω τους "μαθητές" μου , να βελτιώνονται και να φτάνουν ψηλότερα μέσα από την συνεργασία μας.

    Περισσότερα

  • International Coach Federation

    International Coach Federation

    O Γιάννης Αραχωβίτης με τον κ. Dave Wondra, PCC, USA,Chairman ICF Global Board



    e-genius.gr ...intelligent web software